Sârbii se alătură valului de boicoturi din Balcani împotriva scumpirilor din supermarketuri
Serbia s-a alăturat recent boicotului împotriva supermarketurilor, inițiat în Croația și extins în Balcanii de Vest. Asociația pentru Protecția Consumatorului, Efektiva, a îndemnat cetățenii să evite cinci mari lanțuri de retail din cauza prețurilor ridicate
În contextul creșterii semnificative a prețurilor la alimente și a costului ridicat al vieții, Serbia s-a alăturat recent valului de boicoturi împotriva supermarketurilor, o tendință care a început în Croația și s-a extins rapid în alte țări din Balcanii de Vest, informează Euronews.
Asociația pentru Protecția Consumatorului, Efektiva, a îndemnat consumatorii să boicoteze cinci mari lanțuri de retail: Delhaize, Mercator, Univerexport, DIS și Lidl, acuzându-le de prețuri excesive. Reprezentanții Efektiva au declarat că, deși este normal ca prețurile să crească din cauza inflației, majorările actuale depășesc nivelul justificat.
Această mișcare a fost inspirată de inițiativa grupului croat pentru drepturile consumatorilor, "Halo, Inspektore" , care a lansat la sfârșitul lunii ianuarie un apel pentru boicotarea lanțurilor de supermarketuri Eurospin, Lidl și DM. Boicotul s-a extins rapid în alte țări din Balcanii de Vest, inclusiv Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Slovenia.
Veljko Mijušković, profesor la Facultatea de Economie a Universității din Belgrad, a subliniat că succesul unui astfel de boicot depinde de mai mulți factori, printre care durata boicotului, nivelul de participare a consumatorilor și reacția lanțurilor de retail. El a adăugat că experții solicită o analiză detaliată pentru a identifica unde apar creșteri nejustificate ale prețurilor, menționând că este esențial să se determine "unde există o creștere a prețului care îi determină pe consumatorii finali să plătească semnificativ mai mult pentru anumite tipuri de produse aici (în Serbia) comparativ cu alte țări".
Editorul revistei "Nova Ekonomija", Aleksandar Milošević, a declarat că "producătorii și lanțurile comerciale văd că au puterea de a dicta prețuri mari și că consumatorii sunt gata să le plătească, în timp ce pe alte piețe, consumatorii nu sunt dispuși să plătească mai mult și optează pentru marje de preț mai mici". El a subliniat că un boicot al consumatorilor are potențialul de a încuraja magazinele să-și reducă prețurile.
Un raport al administrației fiscale croate a arătat că boicotul din Croația a dus la o scădere a vânzărilor cu 53% față de săptămâna precedentă, evidențiind impactul semnificativ pe care astfel de acțiuni îl pot avea asupra lanțurilor de retail.
Aceste proteste reflectă nemulțumirea tot mai mare a consumatorilor din regiune față de creșterea costurilor vieții și reprezintă o încercare de a exercita presiuni asupra autorităților și comercianților pentru a aborda problema inflației și a scăderii puterii de cumpărare.