Revoluție în încărcarea mașinilor electrice: SUV-urile BYD din China se încarcă în doar 5 minute
China schimbă regulile jocului în industria auto. Noua tehnologie a gigantului BYD permite încărcarea completă a unui SUV electric în același timp în care ai alimenta un rezervor cu benzină.
Imaginează-ți că îți încarci mașina electrică la fel de repede cum ai alimenta una pe benzină. Aceasta nu mai este o promisiune din viitor, ci o realitate în China, unde producătorul BYD tocmai a lansat un SUV electric ce se poate încărca complet în doar cinci minute, cu ajutorul noii sale rețele de super-încărcătoare.
Această performanță este posibilă datorită unor baterii capabile să suporte 1.000 de volți de putere, precum și a unui sistem de încărcare ultra-rapid, de două ori mai puternic decât cel mai nou supercharger Tesla. Potrivit profesorului John Helveston de la George Washington University, expert în evoluția tehnologiei vehiculelor electrice din China, „este o realizare remarcabilă de inginerie”. El subliniază că Tesla nu dispune de o tehnologie comparabilă în prezent.
BYD va construi peste 4.000 de astfel de stații de încărcare în China, fiecare capabilă să adauge aproximativ 400 km (249 mile) autonomie în cinci minute. Asta transformă radical perspectiva asupra utilizării zilnice și pe distanțe lungi a vehiculelor electrice.
În timp ce în SUA și Europa mulți șoferi ezită încă să treacă la electrice din cauza timpului necesar pentru încărcare, China accelerează într-un ritm greu de egalat. Dan Wang, cercetător la Paul Tsai China Center din cadrul Yale Law School, remarcă diferențele: „Dacă Volkswagen și BMW implementează o tehnologie în cinci ani, Tesla în unul, China o face în trei luni.”
Ritmul alert de dezvoltare se explică, în parte, prin susținerea puternică a guvernului chinez. De peste un deceniu, statul a investit în lanțul de aprovizionare și în dezvoltarea infrastructurii pentru baterii și stații de încărcare. De asemenea, instalarea rapidă a stațiilor de mare putere este facilitată de faptul că întreaga rețea electrică este gestionată de o companie de stat, ceea ce elimină întârzierile birocratice.
Există, totuși, și provocări. O rețea de stații atât de puternice poate pune presiune pe rețeaua electrică națională, în special dacă mulți utilizatori aleg să încarce simultan, spre exemplu, după orele de muncă. Însă Helveston este optimist: „China va dezvolta rapid tehnologia și procesele necesare pentru a gestiona eficient această tranziție.”
Deocamdată, restul lumii privește cu interes – și, poate, cu o doză de invidie – cum China redesenează viitorul mobilității electrice.