Capitala își croiește metrou spre Otopeni: prima ‘cârtiță’ sapă deja tunelul spre aeroport
Miercuri, 8 aprilie, a marcat un moment important pentru infrastructura Capitalei: Metrorex a pus în funcțiune prima mașină de forat pentru tunelurile Magistralei 6 de metrou, care va face legătura directă între Gara de Nord și Aeroportul Internațional Henri Coandă.

Startul oficial al săpăturilor a avut loc la viitoarea stație Tokyo, în prezența premierului Marcel Ciolacu și a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta a anunțat că, în ritmul actual, trenurile ar putea circula pe această magistrală începând cu anii 2027–2028.
Magistrala M6 va avea o lungime totală de 14,2 km, 12 stații și 12 trenuri moderne. Secțiunea sudică – între stațiile 1 Mai și Tokyo – are 6,6 km și cuprinde șase stații: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa și Tokyo.
„Suntem aici, la staţia Tokyo, un nume simbolic. Pe această secţiune vor funcționa două TBM-uri, iar în total vom avea patru. Lucrările avansează, și în 2–3 ani vom avea, în sfârșit, o linie de metrou până la aeroport”, a declarat Grindeanu.

Ministrul a reamintit că proiectul a fost propus încă din anii ’90, iar colaborarea cu Japonia – prin Agenția Japoneză pentru Cooperare Internațională (JICA) – a fost esențială. Deși blocat temporar în 2021 de fostul ministru Cătălin Drulă, proiectul a fost reluat odată cu actualul mandat.
„Le-am mulțumit partenerilor japonezi pentru răbdare. Când am preluat mandatul, proiectul era anulat. L-am repornit imediat, iar astăzi vedem rezultatele”, a adăugat Grindeanu.
Premierul Marcel Ciolacu a subliniat dimensiunea simbolică a proiectului: „Această magistrală nu e doar infrastructură. Este dovada că România poate. Bucureștiul merită să fie un oraș european, cu o legătură modernă între centrul orașului și aeroport”.
Ciolacu a recunoscut că au existat obstacole, dar și-a exprimat încrederea că beneficiile viitoare vor compensa disconfortul actual din trafic. „A fost greu să ajungem aici. Dar fiecare metru de tunel săpat e un pas înainte spre o capitală modernă și conectată.”
El a amintit și un mesaj transmis de un inginer român cu experiență în proiecte de metrou din Europa: „Indiferent de cât de grele au fost șantierele, ziua în care metroul a fost pus în funcțiune a șters toate frustrările. Bucuria din ochii călătorilor spunea totul.”
După finalizarea M6, Grindeanu și-a exprimat intenția de a transfera Metrorex în administrarea Primăriei Capitalei, pentru un transport public integrat. „Nu putem vorbi de un sistem coerent, atâta timp cât transportul urban este împărțit între minister și primărie.”
Pentru moment, prima „cârtiță” — botezată simbolic „Sfânta Maria” — a început săpăturile. A doua, „Sfânta Ana”, va intra în acțiune în perioada următoare, iar împreună vor duce Capitala mai aproape de standardele de mobilitate urbană ale marilor orașe europene.
