BlackRock preia controlul asupra porturilor de la Canalul Panama în urma presiunilor administrației Trump
Un consorțiu condus de BlackRock a achiziționat două porturi strategice la Canalul Panama de la compania hongkongheză CK Hutchison, într-o tranzacție de 22,8 miliarde de dolari.

Această mișcare survine pe fondul îngrijorărilor exprimate de administrația Trump privind influența chineză în regiune și importanța strategică a canalului pentru securitatea și comerțul SUA.
Într-o tranzacție majoră, un consorțiu format din BlackRock, Global Infrastructure Partners și Terminal Investment Limited a convenit să achiziționeze o participație de 90% în Panama Ports Company, operatorul porturilor Balboa și Cristobal, situate la cele două capete ale Canalului Panama. Valoarea totală a tranzacției se ridică la 22,8 miliarde de dolari.-, conform publicației nypost.com.
În plus, acordul cu CK Hutchison include o participație de 80% în subsidiarele sale care operează 43 de porturi în 23 de țări, inclusiv în Regatul Unit și Germania.
Această achiziție survine în contextul presiunilor exercitate de administrația Trump asupra guvernului panamez pentru a reduce influența chineză asupra infrastructurii critice din regiune. Președintele Trump a exprimat anterior îngrijorări cu privire la controlul chinez asupra Canalului Panama, declarând că "China controlează Canalul Panama" și sugerând posibilitatea ca SUA să "îl preia înapoi".
CK Hutchison, conglomeratul din Hong Kong deținut de miliardarul Li Ka-shing, a operat porturile Balboa și Cristobal timp de peste două decenii. Compania a declarat că tranzacția este "pur comercială" și "total nelegată de recentele rapoarte politice referitoare la porturile din Panama".
Pentru a asigura sprijinul politic necesar, CEO-ul BlackRock, Larry Fink, a informat administrația Trump și liderii Congresului despre tranzacție. Aceasta reprezintă cea mai mare investiție în infrastructură realizată de BlackRock până în prezent, informează nypost.com
Importanța strategică a Canalului Panama pentru Statele Unite
Canalul Panama, finalizat în 1914 și administrat de Panama din 1999, rămâne o rută esențială pentru comerțul global, facilitând tranzitul anual a aproximativ 14.000 de nave.
Totodată Canalul Panama este esențial pentru comerțul global, facilitând aproximativ 6% din traficul maritim mondial. Pentru Statele Unite, importanța sa este și mai pronunțată, deoarece aproximativ 40% din traficul de containere al SUA utilizează această rută anual. În 2021, peste 73% din navele care au tranzitat canalul se îndreptau către sau proveneau din porturi americane. Acest lucru evidențiază rolul crucial al canalului în reducerea timpului de tranzit între oceanele Pacific și Atlantic, sporind eficiența și competitivitatea comerțului american.
Implicarea Chinei și preocupările de securitate ale SUA
În ultimii ani, China și-a extins influența în jurul Canalului Panama, controlând porturile de la ambele capete prin intermediul companiei Hutchison Ports PPC, cu legături strânse cu Beijingul. Această situație a generat îngrijorări în rândul oficialilor americani, care se tem că prezența chineză ar putea compromite neutralitatea canalului și ar putea permite Chinei să influențeze sau să blocheze operațiunile acestuia, afectând comerțul și securitatea națională a SUA
Implicarea economică și geopolitică a achiziției
Preluarea porturilor de la Canalul Panama de către BlackRock nu doar că asigură controlul american asupra unei rute comerciale vitale, dar transmite și un mesaj puternic privind angajamentul SUA de a-și proteja interesele economice și de securitate în fața influenței crescânde a Chinei în America Latină. Această mișcare strategică subliniază importanța menținerii controlului asupra infrastructurii critice pentru a asigura stabilitatea și securitatea lanțurilor globale de aprovizionare.